جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    اخلاق / اخلاق در خانه/جلد اول / جلسه اول/مقدمه
    معناي فطرت


    فطرت از نظر لغت به معناي خلقت است و امروز درباره اين كلمه يك مقداري بايد صحبت كنم و از همه مخصوصاً فضلاي جلسه تقاضا دارم يك توجه خاصي به آن بفرمايند.

    معلومات ما دوقسم است: يك قسم آن فكري و از راه تعليم و تعلم به دست مي‌آيد نظير اينكه معلم سر كلاس درس مي‌گويد و شاگرد برداشت مي‌كند يا اينكه در اين جلسه‌ي مقدس من مي‌گويم و شما برداشت مي‌كنيد. اين يك نحو معلوماتي است كه انسان‌ها دارند و اين مربوط به عقل انسان‌ است و بالاخره دانستني‌هاي انسان است. يك قسم معلومات ديگر داريم دانستني نيست يافتني است مربوط به عقل نيست، مربوط به غرائز است، مربوط به تمايلات است نظير اينكه انسان گرسنه مي‌شود، غذا مي‌خورد، سير مي‌شود، تشنه مي‌شود، آب مي‌خورد سيراب مي‌شود. اين درك گرسنگي و تشنگي كه يكي از معلومات انسان است تعليم و تعلمي نيست يافتني است يعني انسان با آن غريزه‌اي كه پروردگار عالم در انسان نهاده است درك مي‌كند گرسنگي را درك مي‌كند سيري را و به عبارت ديگ مي‌يابد تشنگي را و وقتي آب مي‌خورد مي‌يابد سيرابي را. اين غرائز دو قسم است: يك قسم غرائزي است كه همه‌ي حيوانات هم دارند و شايد در بعضي از حيوانات قوي‌تر از انسان‌ها هم باشد نظير مثال‌هايي كه آوردم. و يك قسم غرائز است كه توجه و اراده روي آن كار مي‌كند؛ به اين فطرت مي‌گويند. فطرت همان غريزه است با اين فرق كه غريزه به‌طور ناخودآگاه، بدون توجه، بدون اراده كار مي‌كند و معلومات دارد ولي فطرت مي‌يابد اما با علم مي‌يابد اما با توجه. 

     

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365